طب سنتی کاربردی

روش های درمانی در طب سنتی ایران

طب سنتی کاربردی

روش های درمانی در طب سنتی ایران

طب سنتی کاربردی

طب سنتی ایرانی | روش های درمانی در طب سنتی | تاریخچه طب سنتی ایرانی | منطق علمی در طب سنتی ایرانی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

حجامت درمانی چیست؟

 

حجامت چیست?

حجامت نوعی از روش درمانی جایگزین است که در چین منشا گرفته است. این کار شامل قرار دادن لیوان بر روی پوست برای ایجاد مکش است. مکش ممکن است بهبود جریان خون را تسهیل کند.

طرفداران همچنین ادعا می کنند مکش به تسهیل جریان "qi" در بدن کمک می کند. چی یک کلمه چینی به معنای نیروی زندگی است. کیمیاگر و گیاه شناس معروف تائوئیست ، هون هونگ ، طبق گزارش ها ، ابتدا حجامت را تمرین می کرد. وی از A.D. 281 تا 341 زندگی می کرد.

بسیاری از تائوئیست ها معتقدند حجامت به تعادل یین و یانگ یا منفی و مثبت در بدن کمک می کند. تصور می شود که برقراری تعادل بین این دو حد در مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری زا و همچنین توانایی آن در افزایش جریان خون و کاهش درد کمک می کند.

حجامت گردش خون را به محلی که در آن فنجان ها قرار می گیرد افزایش می دهد. این ممکن است تنش عضلانی را کاهش دهد ، که می تواند جریان خون را بهبود بخشد و ترمیم سلول را بهبود بخشد. همچنین ممکن است به تشکیل بافتهای جدید همبند و ایجاد رگهای خونی جدید در بافت کمک کند.

مردم از حجامت برای تکمیل مراقبت های خود برای تعدادی از مسائل و شرایط استفاده می کنند.

 

انواع مختلف حجامت چیست؟

حجامت در ابتدا با استفاده از شاخ حیوانات انجام می شد. بعداً ، "فنجان" از بامبو و سپس سرامیک ساخته شد. مکش در درجه اول از طریق استفاده از گرما ایجاد می شد. فنجان ها ابتدا با آتش گرم می شدند و سپس روی پوست قرار می گرفتند. هنگام خنک شدن ، لیوان ها پوست را به داخل خود کشیدند.

حجامت مدرن اغلب با استفاده از لیوان های شیشه ای که مانند توپ ها گرد شده اند انجام می شود و در یک انتها باز می شود.

امروز دو دسته اصلی حجامت انجام می شود:

حجامت خشک روشی تنها مکش است.
حجامت مرطوب ممکن است شامل مکش و خونریزی دارویی کنترل شده باشد.
پزشک ، وضعیت پزشکی شما و ترجیحات شما به تعیین روش استفاده شده کمک می کند.

 

در طول درمان حجامت چه انتظاری باید داشته باشم؟

در حین درمان حجامت ، یک فنجان روی پوست قرار داده می شود و سپس بر روی پوست گرم می شود و یا مکش می شود. این فنجان اغلب با استفاده از الکل ، گیاهان و یا کاغذهایی که مستقیماً درون فنجان قرار می گیرند ، با آتش گرم می شود. منبع آتش برداشته می شود و لیوان گرم شده با قسمت باز به طور مستقیم روی پوست شما قرار می گیرد.

برخی از متخصصان حجامت مدرن برای ایجاد مکش در مقابل روشهای گرمای سنتی بیشتر به استفاده از پمپ های لاستیکی روی آورده اند.

هنگامی که فنجان داغ روی پوست شما قرار گرفت ، هوای داخل فنجان خنک می شود و خلاء ایجاد می کند که پوست و ماهیچه را به سمت بالا می کشد. پوست شما ممکن است قرمز شود زیرا رگ های خونی به تغییر فشار واکنش نشان می دهند.

با حجامت خشک ، فنجان برای مدت زمان مشخص ، معمولاً بین 5 تا 10 دقیقه در محل قرار می گیرد. با حجامت خیس ، معمولاً چند دقیقه قبل از اینکه پزشک فنجان را از بین ببرد ، فنجان ها در جای خود قرار می گیرند و برای کشیدن خون یک برش کوچک ایجاد می کنند.

 

چه شرایطی می تواند حجامت را درمان کند؟

حجامت برای درمان طیف گسترده ای از شرایط استفاده شده است. ممکن است در کاهش شرایطی که درد عضلانی و درد ایجاد می کند ، به ویژه مؤثر باشد.

از آنجا که می توان فنجان را روی نقاط اصلی طب سوزنی نیز بکار برد ، احتمالاً این عمل در معالجه گوارشی ، مشکلات پوستی و سایر شرایطی که معمولاً با طب سوزنی تحت درمان هستند ، موثر است.

یک بررسی از مطالعات 2012 منبع معتبر نشان می دهد که قدرت بهبودی حجامت درمانی ممکن است بیش از یک اثر دارونما باشد. محققان دریافتند که حجامت درمانی از جمله موارد دیگر می تواند به شرایط زیر کمک کند:

  • زونا
  • فلج صورت
  • سرفه و تنگی نفس
  • آکنه
  • فتق دیسک کمر
  • اسپوندیلوز گردنی

با این حال ، نویسندگان تأیید می کنند که بیشتر 135 مطالعه مورد بررسی ، حاوی میزان تعصب بالایی هستند. برای ارزیابی اثربخشی واقعی حجامت ، مطالعات بیشتری لازم است.

 

اثرات جانبی:

عوارض جانبی زیادی در رابطه با حجامت وجود ندارد. عوارض جانبی ممکن است در طول درمان یا بلافاصله پس از آن رخ دهد.

ممکن است در طول درمان احساس سرگیجه یا سرگیجه کنید. همچنین ممکن است دچار تعریق یا حالت تهوع شوید.

پس از درمان ، ممکن است پوست اطراف لبه فنجان تحریک شده و در یک الگوی دایره‌ای مشخص شود. شما همچنین ممکن است در محل برش درد احساس کنید یا کمی بعد از جلسه جلسه احساس سرگیجه یا سرگیجه کنید.

عفونت همیشه بعد از انجام حجامت درمانی یک خطر است. اگر پزشک شما از روشهای صحیح تمیز کردن پوست و کنترل عفونت قبل و بعد از جلسه خود استفاده کند ، این خطر اندک است و معمولاً از آن جلوگیری می شود.

سایر خطرات عبارتند از:

  • جای زخم پوست
  • هماتوم (کبودی)

چیزهایی که باید در خاطر داشته باشید:

اکثر متخصصان پزشکی آموزش در پزشکی مکمل و جایگزین (CAM) ندارند. پزشک ممکن است در پاسخ به سؤالات مربوط به روشهای درمانی مانند حجامت ، محتاط یا ناراحت باشد.

برخی از پزشکان CAM ممکن است به خصوص در مورد روشهای خود علاقه مند باشند ، حتی به شما توصیه می کنند که از معالجه پزشکی معمول توصیه شده توسط پزشک خود صرف نظر کنید.

اما اگر تصمیم دارید حجامت را به عنوان بخشی از برنامه درمانی خود امتحان کنید ، تصمیم خود را با پزشک خود در میان بگذارید. در ادامه با ویزیت های منظم پزشک مربوط به شرایط خود همراه باشید تا از هر دو جهان بهترین استفاده را ببرید

حجامت درمانی برای همه توصیه نمی شود. برای گروههای زیر باید احتیاط بیشتری شود:

فرزندان. کودکان زیر 4 سال نباید از حجامت درمانی استفاده کنند. کودکان بزرگتر فقط باید برای دوره های بسیار کوتاه تحت درمان قرار گیرند.
سالمندان پوست ما با افزایش سن شکننده تر می شود. هر دارویی که شما مصرف می کنید نیز ممکن است تأثیر داشته باشد.
افراد باردار از حجامت شکم و کمر خودداری کنید.
کسانی که در حال حاضر قاعدگی دارند.
در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون از حجامت استفاده نکنید. در صورت داشتن موارد زیر از حجامت نیز خودداری کنید:

  • افتاب سوختگی
  • زخم
  • زخم پوست
  • تروما اخیر را تجربه کرد
  • یک اختلال اندام داخلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی